روش اجرای سقف وافل و مراحل اجرای سقف وافل

در مقاله قصد داریم به روش اجرای سقف وافل و تشریح مراحل اجرای سقف وافل بپردازیم .نحوه اجرای سقف وافل مشابه اجرای دال تخت می باشد ولی بسیار ساده تر و سریعتر ، برای زیرسازی سقف وافل نیاز به تجهیزات خاصی نیست و ابزار معمول قالب بندی در اجرای سقف وافل قابل استفاده است . هرچند اجرای سقف وافل نیاز به نیرو های متخصص وآموزش دیده ندارد ولی استفاده از پیمانکار با تجربه تاثیر زیادی در کیفیت اجرای سقف وافل دارد .

مراحل اجرای سقف وافل

  1. زیر سازی سقف وافل
  2. قالب بندی و چیدن قالب های آریس وافل
  3. آرماتور بندی تیر و سقف
  4. بتن ریزی سقف وافل
  5. قالب برداری و برچیدن پایه های اطمینان

1-زیرسازی سقف وافل با جک یا اسکافلد

 برای ایجاد یک سطح مقاوم جهت قالببندی وقالب چینی وافل نیاز به زیر سازی مناسب می باشد .زیرسازی سقف وافل در سقف های با ارتفاع کمتر از 3.5 متر با جک صلیبی امکانپذیر است ولی برای اجرای سقف های با ارتفاع بیش از 3.5 متر می بایست از اسکافلد استفاده کرد .
فاصله جک و اسکافلدها از یکدیگر با ضخامت و ارتفاع سقف ارتباط دارد و هرچه ضخامت و ارتفاع سقف بیشتر شود ، فاصله جک ها می بایست کمتر شود و مهارهای بیشتری استفاده شود.
روی جک ها ، قوطی یا لوله حمال نصب و بوسیله سیم محکم میشود و روی قوطی حمال ، قوطی ریزی پوشش انجام می شود .
برای ایمن تر بودن زیرسازی سقف وافل بهتر است لوله یا قوطی ریزی پوشش  به نحوی باشد که زیر هر ردیف قالب وافل دو عدد لوله وجود داشته باشد .
 
اجرای سقف وافل آریس
زیرسازی سقف وافل
اجرای سقف وافل آریس

2-قالب بندی سقف وافل و چیدن قالب وافل آریس

قالب بندی سقف وافل به دو روش امکانپذیر است 1- فرش کردن پلی وود در کل سطح و چیدن قالب های وافل روی پلی وود
2-چیدن قالب وافل مستقیم روی زیر سازی بدون نیاز به پلی وود

روش اجرای سقف وافل : قالب وافل آریس امکان اجرا به روش دوم را دارد و موجب حذف هزینه تهیه و استهلاک پلی وود میگردد . که یکی از مزایای سقف وافل نسبت به کوبیاکس و یوبوت نیز هست .

پس از تکمیل زیر سازی ، طبق نقشه در محل هایی که می بایست قالب وافل چیده شود، قالب ها در کنار هم چیده می شوند و محل هایی که در نقشه قالب  وافل نشان داده نشده است ، قالب بندی فلزی یا چوبی می شود و بصورت دال توپر اجرا می شود.

قسمت های توپر معمولا محل هایی است که تنش در آن بالاست ، مانند محدوده برش پانچ ستون و دیوار برشی و محل تیرهای مخفی و تیر های آویزدار است .

3-آرماتوربندی سقف وافل

در سقف وافل آرماتوربندی بسیار ساده تر از سقف های یوبوت و کوبیاکس است بدلیل اینکه اجرا ی آرماتوربندی در سقف وافل در یک مرحله انجام میشود و در آرماتوربندی شبکه پایین فقط کافیست میلگرد ها در داخل وافل ها جایگذاری شوند و خود وافل ها شابلونی برای آرماتور بندی شبکه پایین هستند .

آرماتور شبکه بالا هم بصورت یک مش بسته میشود و  آرماتور های تقویتی و سنجاقی ها نیز طبق نقشه در سقف می بایست جایگذاری شوند .

 

آرماتوربندی سقف وافل آریس
سقف تیرچه درجا آریس وافل

4-بتن ریزی سقف وافل

بتن ریزی سقف وافل در یک مرحله اجرا می شود و برای بتن ریزی نیاز به بالا بردن اسلامپ بتن و استفاده از روان کننده نیست و در صورت ویبره زدن درست می توان به کیفیت و تراکم مناسب بتن رسید .
البته استفاده از روان کننده بدلیل مزایای زیادی که در بهبود کیفیت بتن دارد در کلیه بتن ریزی ها توصیه می شود .
عمل آوری و حفظ رطوبت بتن پس از بتن ریزی ، حداقل به مدت 7 روز بسیار مهم است .

5-قالب برداری

روش اجرای سقف وافل – قالب برداری :

الزامات قالب برداری سقف وافل همانند ضوابط قالب برداری دال ها طبق جدول مبحث نهم مقررات ملی ساختمان می باشد .

پس از گذشت زمان لازم طبق جدول قالب برداری ، می توان بجز پایه های اطمینان کلیه جک ها و لوله ها را برپید و قالب های وافل را از زیر سقف بیرون آورد و به سقف بالایی منتقل کرد .

 با توجه به وجود تیرهای مخفی در نوارهای ستونی در سقف وافل بهتر است برای برداشتن قالب زیرین طبق زمان قالب برداری تیر ها عمل کنیم .

پس از ریختن سقف بالایی و گذشتن زمان مورد نیاز جهت برداشتن پایه های اطمینان می توان پایه های اطمینان را با از زیر سقف وافل برداشت .

لازم به ذکر است قالب برداری غیر اصولی و عدم رعایت ضوابط آن می تواند موجب بروز خسارات زیادی از جمله خیز دادن سقف ، بوجود آمدن مشکلات مقاومتی و تغییر شکلی در ساختمان شود.

 

جدول قالب برداری دال ها
4/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست