نکات اجرای سقف وافل دو طرفه و سوالات پر تکرار پیمانکاران
در راستای افزایش کیفیت اجرا در این مقاله به نکات اجرای سقف وافل و پاسخ به برخی سوالات پرتکرار پیمانکاران می پردازیم .
در صورتی که در زمینه اجرای سقف وافل سوالی داشتید میتوانید در انتهای همین مقاله سوال خود را مطرح کنید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم .
خیز منفی چیست و آیا اجرای خیز منفی در سقف وافل نیاز است ؟
سقف های بتنی و تیرهای بتنی پس از وارد شدن بار بتن ریزی در زمان اجرا و اعمال بار بهره برداری در طول زمان ، دچار تغییر شکل رو به پایین خواهند شد ، که به این تغییر شکل خیز میگویند .
برای جلوگیری از خیز رو به پایین در زمان بهره برداری باید این موضوع را هنگام اجرای تیر و دال پیشبینی کرد و با اجرای خیز رو به بالا (منفی) از بروز مشکلات آتی و شکم دادن سقف جلوگیری کرد .
شکم دادن سقف یا تیر جدا از لحاظ بصری یکی از عوامل ایجاد ترک در دیوارها ی ساختمان می باشد .
هنگام بهره برداری بخش زیادی از این خیز منفی پس از بتن ریزی و بارگذاری حذف و مقداری در بلند مدت حذف می شود و سقف مسطح میگردد .
البته اجرای خیز منفی در ماده 8 از بند 9-12-1-6 مبحث نهم مقررات ملی ساختمان آورده شده است که ” تعبیه خیز اولیه برای تیر ها و دال های با دهانه بزرگ به گونه ای که بتواند تغییر شکل دراز مدت ناشی از بار مرده را جبران نماید ، الزامی است “
پس در اجرای سقف وافل نیز رعایت تراز سقف و خیز منفی طبق آیین نامه برای دهانه های بزرگ لازم است و این مورد حتما در هنگام زیر سازی باید در نظر گرفته شود .
میزان خیز منفی طبق محاسبات و باروارده در نقشه های اجرایی ذکر می شود . اگر در نقشه های اجرایی پروژه این مقدار ذکر نشده بود می توان خیز را به میزان L/200 یا L/240 در نظر گرفت .
ضمنا علاوه بر اعکال خیز منفی در سقف می بایست ضوابط قالب برداری و پایه های اطمینان هم بطور کامل رعایت شود تا از شکم دادن سقف پیشگیری شود .
آیا قالب های وافل نیاز به زدن روغن قالب دارند ؟
طراحی و مواد قالب آریس وافل بگونه ای است که نیاز به روغن قالب نباشد ولی در صورت استفاده زیاد از قالب ها ، زدن مقدار کمی روغن قالب به بیرون آمدن قالب از زیر سقف و افزایش عمر قالب کمک می کند .
نکات اجرای آرماتور تقویتی در سقف وافل
آرماتور تقویتی در سقف وافل بطور معمول در محل وسط دهانه و نزدیک تکیه گاه ها نیاز است و در نقشه ها موقعیت ، سایز ، تعداد و طول میلگرد تقویتی ذکر می شود .
مجری سقف وافل باید طبق نقشه میلگرد تقویتی را در محدوده درست آن پخش نماید و دقت کند که میلگرد تقویتی برای شبکه پایین است یا بالا .
یکی از نکات اجرای سقف وافل که می بایست مجری سقف به آن توجه کند ، رعایت شدن کاور و سیم زدن کافی میلگرد های تقویتی می باشد ، که یکی از ایرادهای شایع در آرماتور بندی است .
برش پانچ چیست و نکات اجرای آرماتور محدوده برش پانچ
برش پانچ یا منگنه نوعی شکست در دالهای بتن مسلح میباشد که به واسطه بارهای متمرکز ایجاد میگردد. در دالهای تخت، برش پانچ در محل اتصال ستونها به دال رخ میدهد. این شکست به علت نیروی برشی زیاد ایجاد میشود. بارهای تمرکزی ایجاد شده در یک مساحت کوچک در اطراف ستون و محل اتصال آن با دال باعث میشود که ستون، دال را سوراخ نموده و سقف تخریب گردد. این موضوع در دالهای تخت که فاقد تیرهای میانی هستند، از حساسیت فوقالعادهای برخوردار است و یکی از نکات اجرای سقف وافل آرماتور بندی صحیح در محدوده پانچ است .
توضیح فوق اهمیت بسیار زیاد اجرای آرماتوربندی درست دتایل پانچ را بیشتر آشکار می کند و ضوابط ویژه ای برای آرماتوربندی می بایست رعایت شود . عبور چند عدد میلگرد از ستون و استفاده از خاموت و سنجاقی ویژه جهت محصور کردن این میلگرد ها جزیی از دتایل محدوده پانچ است .
تعداد میلگرد و تعداد رکابی یا خاموت و سایز آن در نقشه های اجرای بطور مشخص ذکر می گردد و در فاصله مشخصی از ستون و دیوار برشی نیز قالب وافل چیده نمی شود و دال بصورت توپر اجرا می شود 0
میلگرد های شبکه مش بالا و تیرچه ها ی سقف وافل از چه نوعی است ؟
درنقشه های اجرایی نوع میلگردهای مصرفی در سازه ذکر می شود اگر در نقشه برای آرماتوربندی مش بالا یا پایین یا تقویتی سقف ، میلگرد سایز 10 و 12 داده شده بود، با توجه به اینکه این سایز میلگرد هم نوع A2 در بازار موجود هست و هم نوع A3 ، در تهیه و مصرف آن دقت نمایند .
مجری وکارفرمای سقف وافل می بایست به این نکته اجرایی سقف وافل توجه داشته باشند و قبل خرید میلگرد برای سقف ، نوع میلگرد را کنترل نموده تا از مصرف میلگرد A2 به جای A3 در سقف جلوگیری نمایند .
نحوه اجرای تیر ها در سقف وافل چگونه است ؟
نحوه اجرای تیرها در سقف وافل :درسقف ها دو نوع تیر داریم یک نوع تیرآویزدار و یک نوع هم تیر مخفی یا هم ضخامت دال .
اغلب موارد نوع تیر در سقف وافل بستگی به نوع سیستم باربر جانبی دارد ، یعنی اگر کارفرما تمایل به حذف آویز تیرهای میانی داشته باشد که در اغلب پروژه های سقف وافل همینطور است از سیستم دیوار برشی برای باربر جانبی استفاده می شود و تیرآویزدار در سقف حذف می شود و فقط در بین ستونها و لبه دال ها یک کلاف هم ضخامت دال اجرا میشود که اصطلاحا تیر مخفی نامیده می شود .
اما اگر قرار باشد سیستم قاب خمشی باشد و تیر در سازه بار جانبی تحمل کند، آنگاه طبق آیین نامه باید تیر ضخامتش از ضخامت سقف بیشتر باشد .
در این مواقع در ساختمان های کوچک اگر سازه جوابگو باشد برای اینکه هم بتوان از حذف آویز در سقف وافل بهره برد و هم از دیوار برشی استفاده نکرد ، میتوان قاب خمشی را در تیرهای پیرامونی سقف ایجاد کرد .
نکات اجرای سقف در دهانه های بزرگ و ارتفاع بلند
در اجرای سقف در دهانه های بزرگ باید موارد زیر بیشتر دقت و رعایت شود .
*فواصل جک ها و اسکافولد ها باید به هم نزدیک تر شود.
*اگر ارتفاع سقف بلند است حتما از اسکافولد استفاده شود و هر 7 متر ارتفاع اسکافولدها بوسیله لوله داربست یا میل مهار به یکدیگر متصل شوند .
*حتما خیز منفی به سقف داده شود.
*در هنگام بتن ریزی از پمپ شدن و جمع شدن بتن در یک نقطه اجتناب شود.
*قبل از قالب برداری از به مقاومت رسیدن بتن و سپری شدن مدت زمان مورد نیاز طبق آیین نامه اطمینان پیدا کنید .
*هنگام قالب برداری باید از برداشتن کل قالب پرهیز کرد و قالب برداری را به صورت مرحله ای اجرا شود و پس از برداشتن قالب هرقسمت پایه اطمینان آن به سرعت نصب شود.
روش اجرای قالب های وافل روی زیر سازی چگونه است ؟
همانطور که در روش اجرای سقف وافل گفتیم دو روش برای اجرا وجود دارد .
در روش فرش کردن پلای وود و چیدن قالب وافل روی پلای وود ، برای فیکس کردن قالبها، دور محدوده قالب چینی بوسیله چوب و میخ کادر ایجاد میشود و وافل ها در آن محصور میشوند .
در اجرای مستقیم روی زیر سازی بهتر است از زیر قالب ها میلگرد U زده شود و در هنگام بتن ریزی هم میتوان ابتدا تیرهای پیرامون وافل ها را بتن ریزی و سپس محدوده وافل ها را بتن ریزی کرد ، با این کار وافل ها با بتن محصور شده و هنگام بتن ریزی لغزش ندارند .